Onbinlerce öğrenci MEB’e dahil olmayan kurumlarda eğitim görüyor

Türkiye’de Diyanet İşleri Başkanlığı’nın Kur’an kursları ve kimliği belirsiz özel kurumlarda eğitim alan çocuk sayısında büyük bir artış görülüyor. Milli Eğitim Bakanlığı okulöncesi eğitim istatistiklerine göre 85 bin 842 çocuk MEB’e bağlı olmayan özel kurumlara devam ediyor.

Milyonluk hedef

2023 yılı sonunda Diyanet İşleri Başkanlığı’na (DİB) bağlı Kur’an kurslarına devam eden 4-6 yaş grubu öğrenci sayısı 1 milyon 531 bin 920’ye ulaştı. Bu sayı, yıl için hedeflenen 1 milyon 170 bin çocuk sayısını aşarak büyük bir artış gösterdi. 2013 yılında bu kurslara katılan çocuk sayısı 131 bin 26 iken, başlangıç sayısına kıyasla neredeyse 12 katlık bir artış yaşandı. Bu rekor artışın nasıl gerçekleştiği ise bilinmiyor.

Cumhuriyet’ten Figen Atalay‘ın haberine göre, eğitim uzmanı Alaaddin Dinçer’in MEB verileri üzerine yaptığı değerlendirme şöyle:

“Çocukların yüzde 26.12’si MEB’e bağlı olmayan diğer resmi ve özel kurumlar bünyesinde eğitim görüyor. Çocukların 1 milyon 518 bin 567’si MEB’e bağlı resmi kurumlarda, 287 bin 803’ü MEB’e bağlı özel öğretim kurumlarında, 163 bin 138’i MEB dışı resmi kurumlarda DİB, yerel yönetimler, Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı) 85 bin 442’si MEB’e bağlı olmayan özel kurumlarda. Bu son veri 10 yıl önce istatistiklerde yer almazken son yıllarda MEB bu veriye de yer veriyor. Ancak MEB’e bağlı olmayan bu özel kurumların bağlı olduğu kuruluşlar ile ilgili herhangi bir açıklama tablolarda bulunmuyor.”

“Laik eğitim alanları daraltılmak isteniyor”

Ülkede açılacak her eğitim kurumunun, yasa gereği MEB’den onay almak zorunda olduğunu anımsatan Dinçer, “Burada asıl sorun 10 yıl önce resmi istatistiklerde görünmeyen bu sayıların sonraki yıllarda resmi istatistiklerde kendisine yer bulması ve ayrı bir ‘özel’ statüde değerlendirilmesidir. Bakanlığın bu duruma da bir açıklık getirmesi gerekmektedir. ‘Müfredatı sadeleştirme’ söylemi ile gündeme getirilen değişiklikler, ÇEDES ve benzeri projeler, DİB Kur’an kurslarında görülen rekor artış ve diğer uygulamalar ile düzenlemelerin tamamı kültürel hegemonyayı pekiştirmeyi, bilimsel laik eğitimin öğrenme alanlarını daraltmayı amaçlamaktadır” dedi.

 

 

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir